A fi sau a nu fi...liber

Personal growth ,life-coaching,positive and transpersonal psychology , education for all,INTEGRATIVE MEDICINE. HAPPINESS, WELL-BEING,WISDOM, HARMONY, COMMITMENT TO LIFE MISSION AND VALUES

02/06/2007

Stil sanatos de viata, prin Ayurveda

Articol preluat din revista FELICIA

Autor:Oana Florea

Iscata de mintile înteleptilor Indiei, Ayurveda este considerata de secole una dintre cele mai tainice stiinte de vindecare a omului


Nu cu multa vreme in urma, lumea occidentala a împrumutat Ayurveda ca pe o solutie spirituala si a decis s-o utilizeze, considerând-o mai actuala ca oricând. Teoria ce sta la baza acestui domeniu al medicinei alternative considera corpul omenesc un întreg ce trebuie sa se afle permanent în echilibru, astfel ca el trebuie vindecat, chiar daca numai o singura parte a sa este bolnava.

Echilibrul fortelor
Conform teoriei Ayurvedice, exista trei genuri de forta interioara ce reglementeaza toate procesele din organismul uman, aceleasi forte care guverneaza Universul, spiritul si materialitatea lumii. Înteleptii vindecatori din India au alcatuit un program strict individualizat de control organic, pe care l-au denumit “Teoria celor Trei Tipare” si care împarte oamenii în functie de principiul si de forta interioara dominata:
Vata - principiul miscarii;
Pitta - principiul metabolic;
Kapha - principiul de legatura.
În ceea ce priveste femeile, Teoria Tiparelor Ayurvedice compara organismul acestora cu o soba. Pentru a functiona, el are nevoie de combustibil (forta - Kapha), de oxigen (aer - Vata) si de foc (energie - Pitta). Dar pentru ca trupul si spiritul sa actioneze în armonie, aceste trei forte interne trebuie sa fie egale. Daca ele nu se afla în echilibru, se ajunge la “decizii” organice incorecte, “balanta” se deregleaza si persoana se îmbolnaveste. De aceea, trebuie sa stii exact care este cea mai puternica dintre fortele tale interioare, astfel încât, prin alimentatie si comportament, sa întaresti partile slabe, aducându-le în echilibru. Deci e important sa afli caruia din cele trei tipuri Ayurvedice îi apartii.

Femeia “Vata”

Vata este un cuvânt din limba hindu, care defineste spatiul si aerul, însemnând totodata rece, rapid, agil, aspru, usor, mobil, dar si sensibil. Vata comanda toate componentele de miscare ale organismului uman, coordoneaza si conduce activitatea musculaturii, a tuturor organelor interne, reglementeaza circulatia sângelui, respiratia si activitatile psiho-spirituale.
Tipul cuprinde persoanele cu o constitutie usoara a corpului. Acestea sunt suple si se pastreaza adesea sub greutatea normala, fara a face eforturi în acest sens. Femeile Vata se entuziasmeaza peste masura, sunt pline de idei, au o imaginatie bogata si efervescenta, dovedesc o usurinta deosebita de a trece de la o problema la alta. În general, au tenul uscat, simt o aversiune deosebita fata de vremea rece de iarna si mai ales fata de vânt, adorm greu, au somnul superficial si neregulat, sufera adesea de constipatie si au o digestie dificila.

Recomandarile Ayurvedice pentru femeia Vata:
• Aranjeaza-ti programul astfel încât sa faci cel putin doua plimbari mai lungi pe saptamâna în aer liber, chiar si toamna ori iarna. Vei avea un somn bun, o piele mult mai elastica si mai catifelata si o mare rezerva de energie, chiar si în dragoste.
• Culca-te înainte de ora 22.00.
• Apeleaza, cât de des posibil, la exercitii de relaxare.
• Manânca regulat si odihneste-te dupa masa macar o ora.
• Elimina din alimentatie cafeaua, ceaiul negru si alcoolul.
• Acorda trupului tau mai multa liniste si relaxare.
• Bea mult ceai de plante, în special de ghimbir.

Femeia “Pitta”
Femeile Pitta pot fi caracterizate succint astfel: calde si ironice, alunecatoare, greu de “prins” în definitii, sarcastice - deseori fara motiv -, taioase, diplomate. Pitta semnifica pamântul în combinatie cu aerul. Forta Pitta dirijeaza în principal sentimentele feminine si canalizeaza consumul energetic intern si extern. Este raspunzatoare de digestie, asimilare si procesele metabolice, coordoneaza ficatul, splina, pielea si ochii. Femeile Pitta au o greutate corporala medie, nu sunt nici grase, nici slabe, iar miscarile lor au o elasticitate remarcabila. Nu le place de fel caldura, sunt nerabdatoare si înclinate catre accese de furie. Sunt gurmande, dar întrucâtva ferite de obezitate, caci au digestie foarte buna, în schimb au probleme cu dintii si gingiile, precum si usoare probleme dermatologice. Modul lor de a munci este precis si consecvent, au un talent oratoric deosebit si putere de convingere.

Recomandarile Ayurvedice pentru femeia Pitta:
• Supravegheaza-ti tensiunea, caci exista tendinta de hipertensiune.
• Evita apele de masa carbogazoase.
• Manânca în portii mici, fara sa exagerezi cu numarul meselor.
• Consuma cât mai multe fructe si legume.
• Bea mai ales apa plata, de izvor, sau apa filtrata
• Practica un sport sau fa cât mai multa miscarea în aer liber.
• Consuma frecvent apa minerala, dar naturala, neîmbogatita artificial.

Femeia “Kapha”
Kapha este cea care stabilizeaza organismul feminin, este forta concentrarii, cea care da greutate. Cuvântul indian Kapha s-ar traduce prin pamânt si apa la un loc. Femeile care apartin acestui tip au o conformatie fizica puternica, pregnanta, incitanta, o anume masivitate, sunt elegante, iar caracteristicile lor sunt moliciunea, lentoarea, concentararea deosebita si o anume greutate, dar si forta care genereaza energie bruta, pune în miscare vointa si controleaza memoria. Tenul lor are tendinta de îngrasare si necesita o atentie deosebita. Activitatea le este lenta, progresiva, însa constanta si temeinica. Dorm bine si profund, exista o anumita încetineala a perceptiei imediate, însa memoria lor este excelenta si de lunga durata. Sunt femei cu fire echilibrata, uneori chiar mult prea calme.

Recomandarile Ayurvedice pentru femeia Kapha:
• Bea cât mai multa apa, peste doi litri pe zi.
• Fa regulat sport, pentru a anihila tenditele de îngrasare.
• Stimuleaza digestia cu condimente, mai ales cu piper, boia de ardei iute, enibahar, cuisoare si scortisoara.
• În locul siestei de dupa masa de prânz, mergi fara întrerupere timp de cinci minute.
• Pentru ten, apeleaza macar de trei ori pe saptamâna la câte o baie de aburi cu musetel.


Importanta sentimentelor
Modul în care îsi manifesta sentimentele femeile din cele trei tipuri Ayurvedice este, de asemenea, foarte important. Astfel, femeile Vata înclina catre nervozitate, teama si griji exagerate, cele de tip Pitta au tendinta sa se înfierbânte usor si sunt irascibile, în vreme ce femeile Kapha sunt geloase si posesive în dragoste, stapânite de emotii negative. În terapiile Ayurveda, emotiile negative, ca gelozia, furia, banuiala, sunt considerate boli ale psihicului, caci, spun indienii, sanatate psihica înseamna calm, liniste si stabilitate sufleteasca, iar calea pentru a atinge aceste însusiri este meditatia.

“Ai sanatatea pe care o asezi în stomac”
Una dintre recomandarile “Teoriei celor Trei Tipare” deosebit de importanta în terapia feminina Ayurvedica este alimentatia, caci, asa cum spun filozofii hindusi, “Ai sanatatea pe care o asezi în stomac”. Hrana este de fapt un medicament pentru organismul uman, însa, exact ca produsele medicamentoase, trebuie aleasa si dozata cu multa atentie.
Retetele dietei Ayurvedice au trei elemente principale, elixirul, caldura si apa, sunt calculate pentru 1.000 de calorii pe zi si sunt destinate pentru a slabi mâncând. Si, pentru ca înteleptii indieni n-au lasat nimic la voia întâmplarii, exista si în acest caz reguli clare pentru cele trei tipuri feminine, referitor la ce anume trebuie sa consume fiecare pentru a preveni îmbolnavirile si a-si spori vitalitatea. Dietele sunt compuse din fructe, legume, multe mirodenii si, conform principiilor Ayurveda, daca vrei poti mânca mai mult din fiecare fel de la masa, fiindca tot vei slabi. Retetele din dieta sunt astfel combinate si aromate, încât asigura o crestere rapida a metabolismului si, prin urmare, se pastreaza forma ideala. O regula exista totusi: nu este permis sa mânanci decât la cel putin patru ore distanta fata de masa precedenta, astfel ca digestia sa fie completa.

1. Elementul principal al dietei: „Ghee - Untul Vietii”
În bucataria Ayurvedica exista un ingredient-minune fara de care nu se poate, caci este considerat un adevarat elixir al vietii si un mijloc de întinerire. Acesta este “Ghee”, care seamana întrucâtva cu untul topit al europenilor, este însa foarte usor digerabil si ajuta absorbtia substantelor hranitoare. Se consuma ca atare, încalzit, câte doua linguri o data, în procedurile zilnice de dezintoxicare, dar si la gatit sau prajit. Modul de a prepara “Ghee” este cât se poate de simplu: se topeste o bucata de unt nesarat si se lasa sa fiarba lent vreme de 15 minute. Se strecoara fierbinte printr-un tifon, dar numai în vase de ceramica sau de sticla, fara a fi atins cu unelte de metal.

2. Micul dejun - frugal si prânzul - obligatoriu cald
Indienii considera ca, la primele ore ale zilei, “masinaria” digestiei se urneste greu, iar absorbtia alimentelor va fi incompleta. Aceasta devine activa abia catre prânz, care trebuie astfel sa fie o masa consistenta. În dieta Ayurveda, micul dejun trebuie sa fie unul frugal, pentru a nu solicita foarte mult procesul digestiv. Toate prânzurile trebuie sa fie neaparat calde, pentru o mai buna digestie, iar toate felurile trebuie sa fie proaspat pregatite, din ingrediente neconservate. Cina nu se ia mai târziu de ora 18.00, iar dupa aceasta masa si mai ales înainte de culcare nu trebuie sa mai manânci nimic, pentru ca noaptea digestia este foarte grea.

3. Silueta perfecta, numai cu apa fierbinte
În dieta Ayurveda este obligatoriu sa bei cel putin doi litri de lichid pe zi, indiferent ca e vorba de apa filtrata, de apa de izvor, apa minerala fara acid carbonic ori ceai de plante cu o felie de lamâie. Toate lichidele trebuie sa aiba cel putin temperatura camerei, în niciun caz sa nu fie reci pentru ca blocheaza digestia. Elementul-cheie este apa fierbinte, pe care trebuie s-o bei cât de calda poti caci, spun specialistii medicinei ayurvedice, aceasta functioneaza exact ca un medicament pentru organism. Apa calda regularizeaza metabolismul, elimina toxinele, blocheaza radicalii liberi din corp si, cel mai imporatnt, dizolva grasimea depusa în exces. Recomandarea este de a umple un termos cu apa încalzita si de a consuma 6-8 pahare pe zi.

Alimente si mirodenii obligatorii
Unt, ardei gras, rosii, ceapa, usturoi, praz, sparanghel, mere, morcovi, pere, spanac, ridichi, linte, patrunjel, marar, iaurt, pâine graham ori de secara, fulgi de porumb, malai, fructe uscate (prune, caise, mere), ulei de floarea-soarelui, ulei de masline, piper, boia de ardei iute, anason, chimen, rozmarin, maghiran, menta, salvie, scortisoara, cuisoare, enibahar.

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home